Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Vincent en Anneke - WaarBenJij.nu Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Vincent en Anneke - WaarBenJij.nu

Bogota

Door: V&A

Blijf op de hoogte en volg Vincent en Anneke

04 December 2017 | Colombia, Bogota

We zijn in Colombia!! In Bogota wel te verstaan. Vijf uur vliegen, maar wat een verschil met Mexico qua sfeer. De wijk La Candelaria waar wij verblijven, ligt tegen de berg de Monserrate aan en aan de buitenzijde van de stad. Als je de smalle, kleurrijke straatjes omhoog kijkt zie je de bergen van het Andes gebergte, dit geeft meer het beeld van een leuk bergdorpje dan een grote wereldstad.
La Canderlaria is het historisch stadshart van Bogota. Het is lekker druk als we aankomen, want het is zaterdagavond. Overal klinkt muziek en er zijn super veel mensen op straat.
We logeren in Hostel Casa Quevedo, wat ligt aan een klein pleintje waar we later over lezen dat hier ooit Bogota is gesticht in 1538. Naast ons hostel staat het oudste huis van Bogota en het fonteintje midden op het plein verwijst naar een beekje dat er ooit stroomde
We hebben het feestgedruis aan ons voorbij laten gaan, het bed trok meer na een dagje reizen.

Op zondagochtend melden we ons bij parque de los perdiodistas voor een graffiti tour. Echt een aanrader om te doen!
Guide An neemt ons 2,5 uur mee door dezelfde wijk La Candelaria en laat ons het werk van verschillende straat artiesten zien. Ze vertelt hoe schilderingen zijn gemaakt en wat de artiesten willen uitdragen / vertellen. We krijgen hierdoor een beter beeld van de geschiedenis, cultuur en de hedendaagse problematiek van Colombia. Het laat je even stilstaan, nadenken en de graffiti met andere ogen zien.
Veel van de werken hebben een maatschappelijke boodschap, maar worden niet alleen door Colombianen gemaakt. Artiesten van over de hele wereld hebben in de straten van Bogota schilderingen gemaakt.
In sommige tekeningen op de muren zijn door een Australiër ook maskers geplaatst. Deze staan voor de diversiteit van de mensen in Colombia. En als je goed omhoog kijkt dan zie je soms één van de 37 beelden die ‘verstopt’ zijn. Deze geven de beroepen van de ‘onzichtbare mensen’ in de buurt weer. Typisch is wel dat wij als eerste een vissende vrouw zagen, terwijl er toch weinig mogelijkheid tot vissen in de buurt is ;-)
De rest van de dag slenteren we door de stad, het is druk want het is zondag en iedereen gaat de straat op. Na een paar biertjes op het dakterras van het onze buren gaan we op tijd naar bed, nog even een aflevering Narcos kijken. Dat kan niet uitblijven als je in Colombia bent natuurlijk!!

Op de berg Monserrate, die je dus goed kunt zien vanuit ons wijkje, staat een mooie witte kerk met een kapel. We zijn hier met een treintje naar toe gegaan om uitzicht te hebben over de stad. Als je daar boven staat wordt het wel heel duidelijk dat het geen leuk bergdorpje is, maar een serieuze stad! Het was helder, dus het uitzicht was spectaculair!

Onze laatste dag in Bogota is alweer bijna voorbij. En hoe leuk de stad ook is, we zijn toe aan natuur. Gelukkig is dit iets dat we beide zo voelen. Het slenteren en om het oneerbiedig te zeggen stenen kijken hebben we nu wel genoeg gedaan. Morgen nemen we de bus naar Yopal in Los Llanos, het Amazonegebied van Colombia. We weten nog niet helemaal wat ons te wachten staat, behalve dat we een hoop beesten gaan zien. Het plan is om een paar dagen naar een ecolodge te gaan en vanuit daar de moerassen e.d. in te trekken.
Het is gelukkig wel wat warmer daar, rond de 30 graden. We zijn inmiddels genoeg geacclimatiseerd en zijn toe aan een paar graden meer. Ondanks dat Vincent lekker verbrand is hier, blijft het toch frisjes!
Komende dagen zijn we waarschijnlijk even offline!

• 05 December 2017 - 06:45

NAth:

Veel plezier in de jungle ben heel erg benieuwd! X

• 05 December 2017 - 07:21

Nienke:

Mooie foto’s van alle kunstwerken! Have fun in de jungle! Ennuh, hadden jullie Narcos nog niet gezien????

• 05 December 2017 - 07:46

Helene:

Hoi Anneke en Vincent

Wederom interessant verslag en prachtige foto’s!
    Veel plezier in de jungle en kijk goed uit hoor!.......
    Ik kijk weer uit naar volgende verslag en jullie mooie en leuke plaatjes

• 05 December 2017 - 11:42

Hannnie:

Kan me voorstellen dat jullie verlangen naar de natuur, misschien moet je je wapenen met zakmes en bijltje en bedekte kleding?

• 05 December 2017 - 16:45

Marielle:

Fijne verhalen zeg! Kom maar door, fijn om over de zon te lezen :-)

• 07 December 2017 - 21:18

Maan:

Heyyyyy
    Anneke en Vinc

Leuk zeg om te lezen

• 08 December 2017 - 09:58

Karin:

Geraldine heeft het koud het is aan het sneeuwen. Daarom is het extra leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken.

• 08 December 2017 - 22:29

Everdien:

Ik kreeg jullie verslag via Dorien! Top en nog een fijne tijd daar en geniet!
    Liefs A en E

• 10 December 2017 - 21:21

Karin:

Wat een mooie foto's!! Volgens mij kom je ogen te kort als je daar rond loopt.